METAFİZİKÇİLERİN YANILGILARININ BEŞ NEDENİ
1. Dilin kullanım ölçütlerine
aykırılık. Bunun en bilinen örneği Descartesçılıktır. Descartes düşünme
eylemini yani “Düşünüyorum.”u ifade ederken dilin kullanımını terk etmiştir. Bütün
dillerde “düşünmek” nesnesi olan bir fiildir; her zaman bir şeyi; örneğin bir
kişiyi, bir olayı veya bir durumu düşünmektir. Oysa Descartes “düşünme”nin
nesnesini ortadan kaldırmıştır; “…i düşünüyorum.” demesi gerekirken sadece
“Düşünüyorum.” demiştir; düşünmeyi düşündüğünü iddia etmiştir; böylece dilin
doğal işleyişini terk etmiştir.
2. Zihnincilik: Bu eğilime göre
zihin, dünya gerçekliğini kavramlar yardımıyla yansıtan bir aynadır. Bunun en tipik örneği Kant’tır. Ona göre
felsefi düşünmenin vazgeçilmez araçları şunlardır: İlk neden, Mutlak, cisim
olmayan bir ruh; “iç dünya”, zihin, “kategoriler”, “rasyonel ideler” ve “a
priori biçimler”. Oysa bu kavramramlar referans olamazlar; anlamlı bir
sözceyle gerçekleştirilen bildirim ya da yaptırım ifadeleri olamaz.
3. Algıları değersizleştirmek: Filozoflara göre duyular
yanıltıcıdır, geçicidir ve görecelidir. Bu nedenle onlara güvenilemez. Duyusal
bilgi en iyi ihtimalle olsalık içerir; bilginin en alt basamağıdır. Oysa gerçek bilgi akılla elde edilen kavramsal
bilgidir. Görüldüğü gibi bu filozoflar dilin fonksiyonunu ve ortaya çıkış
amacını göz ardı etmişlerdir. Gerçekte dil dünyadan söz etmek, dünya ile
ilişkilerimizi düzenlemek ve böylece dünyada yaşamamızı mümkün kılmak için icat
edilmiştir. Bu durum ancak doğru bir algıyla mümkündür. Güvenilir algılarımız yoksa düşünmek için
gerekli veriler yoktur. Bütün duyularımız yalancı tanıklar ise o zaman yaşamak
nasıl mümkündür?
4. Kelimenin anlamını keyfi olarak
değiştirme: Örneğin Heidegger’in Dasein kavramı böyle elde
edilmiştir. Bu kelime Almancada “varoluş”, “var olmak” anlamlarına geliyordu. Heidegger,
ise kelimeyi “sürekli ölümle yüz yüze ve bunun bilincinde olan”,”
hemcinsleriyle birlikte yaşamasına rağmen “yalnızlığına hapsolmuş” “nesnelerin
yanında”ki insan diye anlar.
5. Hibrit terimler üretme: Örneğin “analitik yargı”, “sentetik yargı”; “ahlak
yasası”, “Tanrı postulatı” hibrit ifadelerdir. Bu terimlerde “analitik”, ”sentetik,
“yasa” ve “postulat” “kelimeleri, farklı alanlarda kullanılan “yargı”, “yasa”,
“Tanrı” gibi kelimelerle ilişkilendirilmiş ve hibrit terimler oluşturulmuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder