Eylemin çoğulluğu ve açıklamaların çeşitliliği; bu,
gerçekte Austin’in önemli bir keşfidir. Metafizikçiler eylemlerin
birbirinden çok farklı ve çok çeşitli olduklarını dikkate almazlar. Onlara göre
eylemlerin farklı olmaları önemli değildir. Bütün eylemler eylem olmak
bakımından eşittir ve hepsi de özgürce gerçekleştirilmişlerdir. Onları sadece özgürlük
kavramıyla açıklayabiliriz. Metafizikçiler özgürlük kavramını da eyleme ilişkin
gözlemlerinden hareketle elde ederler; sonra bu kavramı kullanarak bir eylemin
özgür olup olmadığını belirlemeye çalışırlar ya da bir eylemi tanımlama yolunu
seçerler
Austin’e göre özgürlük kavramı eylemin ayırt edici
özelliği değildir; eylemler özgürlük kavramıyla açıklanamaz. Özgürlük kavramı
eylemlerdeki çeşitliliği göz ardı eder. Eylemle özgürlüğün ilişkisi açık
değildir. Filozofların “Eylem özgürce ya da zorlanmadan gerçekleştirilmiş
fiillerdir.” şeklindeki düşünceleri kapalıdır. Onlar “özgür” kelimesini
kullanmakla, bu kelimenin karşıtı pek çok kelimeyi veya bunlardan birini
dışlar. “Özgür değil;” dediğimiz durumların hepsi aynı değildir, “Özgür değil;”
ifadesi, bu eylemlerin özgün niteliklerini göz ardı eder.[1]
Austin, özgürlüğü analiz ederken “hakikat” kavramının sentaksını kullanır ve
şunları söyler: Nasıl “hakikat” bildirimlerin bir
özelliğinin adı değilse, özgürlük de eylemlerin bir özelliğinin adı değildir; fakat
eylemlere ilişkin bir değer hükmümüzdür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder